Özellikle e-ticaret yöneticilerinin ve e-ticaret sitesi sahiplerinin yaptıkları yatırımın geri dönüşümünü ölçmek istemesi sıkça karışılaştığım ve hakta verdiğim bir durum. Siz de bu bu konuya ilgi duymaya başladıysanız artık ROI (Yatırım Dönüşümü de diyebilirsiniz) kavramını daha sık işiteceksiniz demektir.

Hadi başlayalım.

ROI Nedir?

ROI Return On Investment kelimelerinin kısaltması olmakla birlikte dilimizde en uygun çeviri Yatırım Dönüşümü olarak görülmektedir. Anlam olarak ise en uygunu sanıyorum yaptığınız reklam yatırımının size ne kadarlık bir kazanç sağladığıdır.

Neden ROI hesaplaması yapmamız gerektiği konusuna gelecek olursak ise yaptığınız reklam yatırımından zarar mı ediyorsunuz? Devam etmeli misiniz yoksa alernatif reklam kanallarına mı yönlenmelisiniz sorularına net olarak cevap alabilmenizi sağlamaktır.

ROI Nasıl Hesaplanır?

ROI hesaplanırken unutulmaması gereken konulardan biri alacağınız sonucun ondalık bir değer olacağı ve eğer bu değer 1’in üzerindeyse kar, altındaysa zarar ettiğinizdir.

Çıkan sonuçta 1,5 gibi bir değer alıyorsak yapılan her 100 TL’lik reklam harcamasının size 150 TL kazandırdığı ortaya çıkmaktadır.

Buraya kadar herşey netse artık hesaplama işlemine daha doğrusu işin formülüne geçme zamanı gelmiş demektir.

ROI = (Reklamlar İle Gelen Kazanç – Reklam Maliyeti) ÷ Reklam Maliyeti


Daha gerçekçi davranalım ve rakamlarla bir hesap yapalım.

150 TL kazanılan bir reklam kampanyasına 100 TL harcadığımızı düşünelim;

(150 – 100) ÷ 100 = 1,50

Sonuç olarak bu hesaplamada firmamız karlı bir yatırım gerçekleştirmiş.


Kötü bir senaryoda ise durum şöyle oluşur;

Yine aynı firmamız aynı harcamayı yaparak 2. bir kampanya daha oluştursun ve buradan dönüşümü 80 TL olsun.

(80 – 100) ÷ 100 = 0,80

Bu kampanyamız temel olarak aldığımız 1 rakamından düşük olduğundan zarar ettiğimizi görebiliriz.

Son olarak eğer bu hesaplamalar kafa karıştırıcı geldiyse ya da hesaplama yapmayı sevmeyenlerdenseniz tavsiyem Google Analytics E-ticaret kuruluu yapmanız ve direk sonuçları takip etmeniz olacaktır.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.