Eğer bir e-ticaret siteniz varsa ya da e-ticaret işine yeni giriyorsanız bir süre sonra 2 kısaltmayı sıkça duyacağınızın garantisini verebilirim. Öncelikle bu 2 kısaltmayı bir gözden geçirelim;

SEO: Search Engine Optimization kelimelerinin baş harflerinden oluşup, güzel Türkçemize Arama Motoru Optimizasyonu olarak geçmiştir. SEO kavramını açıklamak gerekirse, organik arama sonuçlarında üst sıraları hedeflemeyi amaçlayan ve Google gibi arama motorları tarafından tasvip edilmiş çalışmalara verilen isimdir. Bu konuda Google tarafından detaylı bir yazı yayınlanmıştı, bu yazıyı buradan okuyabilirsiniz.

SEM: Search Engine Marketing kelimelerinin baş harflerinden oluşan bu kavramında Türkçe karşılığı Arama Motoru Pazarlaması şeklindedir. Ülkemizde lider SEM kuruluğu Google Adwords olsa da Yandex Direct gibi alternatif firmalar da bulunmakta.

Karşılaştırma yapmadan önce kısaca şu bilgiyi vermekte fayda var;
SEO ücretsiz aramalarda üst sıraları hedeflerken, SEM ücret karşılığı arama sonuçlarında görüntülenmeyi hedefler.

E-ticaret Siteleri İçin SEO ve SEM Karşılaştırma Tablosu

Kriter

SEO

SEM

Ücretlendirme

Esasen ücretsizdir ancak günümüzde pek çok SEO firması ve uzmanı ücret karşılığı sizin için çalışmaları gerçekleştirebilir.Tıklama başı ücretlendirilir.

Uzmanlık Gereksinimi

SEO uzmanlık isteyen bir konudur ve bu konuda uzmanlaşmak uzun zaman alabilir.SEM de aynı şekilde uzmanlık isteyen bir konudur ve Google tarafından verilen eğitimler ile uzmanlık sertifikasyonu sağlanabilir.

Kalıcılık

SEO çalışmalarının amacı yakalanan konumun kalıcı olmasını sağlamaktır. Uzun vadede başarı sağlanabilirTamamen ücrete dayalı olduğundan kalıcılıktan bahsemek zordur ancak ödenen ücret karşılığı yakalanan konum korunabilir.

Vade

SEO’da konumun elde edilmesi uzun sürebilir.SEM’de çok kısa sürede hatta ilk günde  ilk sıra yakalanabilir.

Hedefleme

SEO ile ilk sayfa hedeflenir ve genellikle amaç ilk sıradır. Ancak reklamlar sebebiyle 1. sırada olunsa dahi genellikle 4. sırada algılanır.SEM ile ilk sıra yakalanabilir. Genellikle ilk 3 sıra hedeflenir. Arama sonuçlarında en üstte çıkıldığı için de tercih sebebidir.

Uzman Bulunabilirliği

SEO konusunda ülkemizde pek çok uzman kişi ve kuruluş bulunmaktadır ancak çok dikkatli seçim yapmak, referans firmaları incelemek gereklidir. Yanlış bir çalışma sitenizi ilk sayfa yerine son 100 sayfaya atabileceği gibi, tamamen listelenmeden de çıkarabilir.SEM konusunda henüz ülkemizde binlerce uzman ve kuruluş yok ancak işinin gayet iyi yapan kişiler mevcut. Zaten eğitimler de Google Türkiye tarafından sağlandığından genel seviye oldukça iyi yerlerde.

Uzman Ücretleri

SEO için genellikle sabit bir tutar ödenir ve anahtar kelime rekabetine göre ücretlendirme gerçekleştirilir.Google Adwords reklamlarında ödenecek bütçe genellikle reklam bütçeniz üzerinden hesaplanan bir oran seçilir. Bu rakam genellikle de %10 şeklindedir.

Hedef Kitle

Genellikle 3-5 bazen 10 anahtar kelimeye bağlı alt kelimeleri arayan kişileri hedefler.Yüzlerce hatta binlerce kelimeyi arayan kişiler hedeflenebilir.

Hedef Pazar

Hedeflenen kelimelerin aranma hacmine göre pazar değişebilir ancak geçtiğimiz yılın sonunda okuduğum bir yazıda %16’lık bir kısmın reklam harici sonuçlara tıkladığı yazılmaktaydı.Çok fazla kelime hedeflendiğinden pazar daha geniştir. Aynı şekilde %84’lük bir arama yapan kullanıcı hedeflenebilir. Bu da daha fazla ziyaretçi ve daha fazla potansiyel satış demektir 🙂
9 ayrı kriterde değerlendirdiğimizde hedef kitle, pazar, kolay erişim gibi etkenler sebebiyle SEM bu yarışta kazanan olmakta. Her ne kadar daha maliyetli olsa da daha kolay ve marka bilinirliğine de etkisi tatışılmaz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir