2014 senesi içerisinde çıkartılan e-ticaret yasası sonrası hem e-ticaret sitesi sahipleri hem de alışveriş yapan kullanıcılar tarafında pek çok sorun yaşanmaya başlandı. İlgili yasa her ne kadar tüketiciyi koruma amaçlı olsa da, yasadan haberi olmayan ya da iade sürecini zorlaştırmak isteyen satıcılar da bu sorunları tetikleyen unsurlar olmaya devam etti.

Gözlemlerim bu yasadan en çok satıcıların etkilendiğini gösterse de tüketici tarafında da sorunların çıktığını kabul etmek lazım.

Yasayı en sade haliyle ele alırsak; alınan bir üründen 14 gün içerisinde vazgeçilebilir ve 1 ay içerisinde de hiçbir mazeret göstermeksizin iade edilebilir ve ücret iadesi talep edilebilir.

Ancak aslında durum bu kadar basit değil.

Tüketici Tarafında Yaşanılan Sıkıntılar:

1. Yasa tam olarak anlaşılamadığından olsa gerek tüketiciler “nasıl olsa iade hakkım var” düşüncesiyle herhangi bir ürünü alıp, beğenmediklerinde iade edebiliyorlar.

Doğru ancak bu kural tüm ürünler için geçerli değil. Örneğin açıldıktan sonra satılamayacak elektronik ürünler, bilgisayar yazılımları ya da cep telefonları gibi ürünleri iadesi kabul görmemekte.
 

2. Satın alınan ürün hakkında yanlış bilgiye sahip olma sebebiyle iade edilmek istenmesi ve satıcının iadeyi kabul etmemesi.

Kural doğru ve satıcı ürünü iade almalıdır.
 

3. İade işlemlerinde ortaya çıkan kargo bedelinin tüketiciye yüklenmesi.

Bu da hatalı bir davranış. Yasaya göre bu süreçte yaşanacak tüm taşıma bedelleri satıcıya aittir.
 

Satıcı firmalarda da bir takım kafa karışıklığı olduğunu gözlemliyorum. Bunları da öne çıkan maddeler halinde listelersek;

Satıcı Tarafında Yaşanılan Sıkıntılar:

1. İade etmek isteyen bir müşterinin bu süreçteki kargo masraflarının kendilerine yüklenmesine anlam verememesi.

Yasa gereği taşıma ücreti tüketiyice değil, satıcıya aittir.

 

2. Müşterilerin benzer üründen 1den fazla alması ve sonrasında beğenmediklerini iade etmesi.

En sık karşılaşılan sorun sanıyorum ki bu. Tüketici aynı ürünün muadillerinden 4-5 adet satın almakta, sonrasında içlerinden birini seçerek geri kalanları iade etmekte. Bu da satıcıya ek bir maliyet olarak geri dönmekte. Ne yazık ki burada iş tamamen tüketicinin vicdanına kalıyor. Yasada böyle bir açık mevcut.

 

6 yorum. Yeni Yorum

İyi günler internet sitesinden tv sehpası aldım.ürünün kurulumu yapıldı ve ürünün resim ile ilgisi yok çok kalitesiz çıktı .İade etmek istiyorum.Firma kabul etmiyor.kutusunda hasar yok ve tekrar söküldü vidasina kadar eksiksiz ve hasarsız .Hakkım nedir.İade yapabilir miyim ? iade sırasında kargo ücretini benim mi odemem gerekiyor.Teşekkürler

Hakem heyeti konuya çözüm bulacaktır. Tüketici derneklerinden destek almanızda fayda var. Yasal olarak (bildiğim kadarıyla) iade konusunda bir sorun yaşanmaması gerekiyor.

Sıfır telefon 3 dakika kadar video cekimi, sürekli fotoğraf cekimi veya oyun oynanması sonucunda aşırı ısınma sebebiyle program kapanıyor. 25 gün kadar oldu. İade hakkım varmıdır.

Ne süre ve nereden aldığınız önemli. Eğer internet üzerinden alınmışsa teknik destek almanızda fayda var.

Adem Bey, Ben internetten snorefiks adında bir ürün aldım üç gün denedim horlamaya hiç faydası olmadığını eşimle birlikte tespit ettik; ve hemen iade edeceğimi bildirdim .Para iadesi için kendilerine iade bildirildiğinde 2 gün içerisinde paranın iade edileceğini sitelerinde yazıyor; 12 gün oldu,herhangi bir iade yok .Param iade edilmezse ne yapmalıyım.

Tüketici derneklerine başvurabilirsiniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir