Günümüz CEO’larını düşündüğümüzde onların sosyal medyaya yaklaşımı şüphesiz başlarda bir “uzaktan seyretme” şeklindeydi. Özellikle 40 yaş üstü ve ortalama 55 yaşlarındaki yöneticilerden bahsettiğimizi düşünürsek bu söylediklerim daha da mantıklı gelecektir.
IBM, 64 ülkeden 1700′den fazla CEO ile gerçekleştirdiği (2012 IBM Global CEO Study) araştırma ile günümüz CEO’larının sosyal medyayı nasıl yorumladığını ve şirketleri için sosyal medya kullanımının ne ölçüde olduğunu da ortaya koymuş. CEO’ların farklı ülkelerdeki farklı sektör şirketlerinden olduklarını düşünürsek bazı ortalamalar size düşük gelebilir. Öte yandan yine de şirketlerin stratejilerine yön veren tepe yönetimin sosyal medyaya bakış açısı gelecek adına bizlere değerli ip uçları da vermekte.
CEO’ların %16′sı için müşteriyle etkileşime girdikleri öncelikli ortam sosyal medya
Araştırmadaki en kritik veri CEO’ların %16′sı için sosyal medyanın, müşteri ile ilişki kurmak ve iletişime geçmek için tercih edilen ilk yöntem olması. Bana kalırsa bu oran düşük. Ancak düşük olması da bence gayet normal. Zira 5 yıl içinde sosyal medya kullanımı yaklaşık 5 kat artarak %16 olan oranın %57′ye ulaşacağı öngörülüyor.
Araştırmada genel olarak anladığım CEO’ların sosyal medyaya bakış açılarının müşteriyle etkileşim kurma aracı olarak yorumlanmış olduğu. Bu ise güzel bir gelişme. Sosyal medya için doğrudan bir reklam veya bir satış beklentisi yok. Ya da kestirme olarak ciroları artıracak gibi büyük bir yanılgı olacak yaklaşım da söz konusu değil. Sosyal medya hak ettiği gibi ele alınmış ve az önceki saydığım amaçlara ulaşılmasındaki araçlardan bir tanesi olarak konumlandırılmış.
Müşteriyle etkileşim için sosyal medyadan önce gelen yöntem ise müşterilerle kurulan yüz yüze iletişim. Web siteleri de müşterilerle kurulacak ilişkilerde etkisini artıracakken, çağrı merkezlerinin ve geleneksel medya araçlarının önümüzdeki yıllarda kullanımının git gide azalacağı CEO’lar tarafından öngörülmektedir.